Zmiany w ewidencji działalności gospodarczej
Dodał: Agnieszka Data: 2016-06-11 09:49:20 (czytane: 14122)
19 maja 2016 r. weszły w życie istotne zmiany w funkcjonowaniu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEDIG). Dotyczą one zarówno osób zakładających firmy jak i prowadzących już działalność.
Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadza nowości - oto najważniejsze z nich:
Adam Pankowski
Kancelaria Doradztwa Podatkowego Adam Pankowski
Potrzebujesz wsparcia, masz problem z zakresu podatków lub księgowości w Twojej firmie? Zapraszamy do współpracy! www.apankowski.pl
- Teraz, bez przeprowadzenia postępowania i wydawania decyzji administracyjnej, dokonywane są wykreślenia firmy z rejestru CEIDG - przedsiębiorca nie ma możliwości odwołania się. I tak, jeśli po zawieszeniu działalności na 24 miesiące przedsiębiorca nie dokona odwieszenia (wznowienia działalności), to zostaje wykreślony z ewidencji. Automatyczne wykreślenie firmy nastąpi także w przypadku zgonu przedsiębiorcy, prawomocnego wyroku zakazującego prowadzenia działalności gospodarczej, a także nieuzupełnienia numeru PESEL w ciągu 2 lat.
- Znacznie ograniczono zakres danych, jakie musi podawać przedsiębiorca we wniosku o zawieszenie działalności gospodarczej.
- Wprowadzono (a właściwie przywrócono), obowiązek posiadania tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy podlegają wpisowi do CEIDG. Z wykreśleniem z rejestru musi się liczyć właściciel firmy, który poda adres nieruchomości lub lokalu, do którego nie posiada tytułu prawnego.
- Umożliwiono rezygnację z wpisu w CEIDG osobom, które zarejestrowały, ale nie ostatecznie nie podjęły prowadzenia działalności gospodarczej.
- Stworzono możliwość składania wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG danych niezbędnych do zgłoszenia przedsiębiorcy oraz jego rodziny do ubezpieczenia społecznego i/lub zdrowotnego (te przepisy wejdą w życie 19 listopada 2016 r.).
- Szczegółowe informacje o zmianach obowiązujących w przepisach o CEDIG znajdują się na stronie ceidg.gov.pl.
Adam Pankowski
Kancelaria Doradztwa Podatkowego Adam Pankowski
Potrzebujesz wsparcia, masz problem z zakresu podatków lub księgowości w Twojej firmie? Zapraszamy do współpracy! www.apankowski.pl
Więcej informacji o nas w Katalogu firm
Reklama
REKLAMA
Komentarze (0)
Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 3.143.168.172