Jak uczą się dorośli - VII Forum Edukacji Dorosłych
Dodał: Marta Data: 2022-11-18 08:01:41 (czytane: 2245)
EPALE – Elektroniczna platforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie jest inicjatywą Unii Europejskiej, finansowaną ze środków programu Erasmus+ Edukacja dorosłych, która skupia ekspertów z dziedziny edukacji dorosłych, w tym między innymi: edukatorów, trenerów, doradców zawodowych, badaczy oraz decydentów.
Najprościej mówiąc EPALE jest miejscem, w którym można podzielić się własnym doświadczeniem z szerokim gronem odbiorców, pochwalić się projektem czy wypracowaną metodą, publikować swoje teksty, nawiązywać współpracę. Społeczność liczy już ponad 120 tysięcy edukatorów w całej Europie, w tym w Polsce ponad 10 tysięcy użytkowników i liczba ta stale rośnie.
A z pewnością sprzyjają temu między innymi takie wydarzenia jak VII Forum Edukacji Dorosłych, organizowane przez Krajowe Biuro EPALE działające w ramach Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Forum było rzeczywiście konferencją „szytą na miarę”, zgodną z oczekiwaniami uczestników, którzy już wiosną wypełnili krótką ankietę, wskazując zarówno tematy, które chcieliby, aby zostały na Forum poruszone, jak i kwestie organizacyjne.
W ciągu dwóch dni profesjonaliści zajmujący się edukacją dorosłych, w entuzjastycznej wręcz atmosferze, mieli możliwość udziału w wykładach, panelach dyskusyjnych i warsztatach.
I tak, we wtorek poznawali m.in. metody uczenia osób dorosłych z wykorzystaniem najnowszych technologii czy tajniki projektowania szkoleń zorientowanych na człowieka. Zaprezentowany został także najnowszy raport dotyczący tego, jak uczą się dorośli Polacy. Z kolei debata z przedstawicielami organizacji pozarządowych pokazała, jak wygląda edukacja w społecznościach lokalnych, włączanie seniorów oraz współpraca między pokoleniami, jak w działania edukacyjne włączane są osoby zagrożone wykluczeniem.
Środa poświęcona była obszarowi kreatywności i kultury oraz edukacji młodych dorosłych. Uczestnicy Forum usłyszeli m.in. o podejściu do edukacji językowej w muzeum, o rozwoju w Polsce usług społecznych, o tym, czy być, czy nie być kreatywnym, a także, jak uczyć się na własnych błędach i porażki przekuć w sukces.
Każdego dnia odbywały się także warsztaty stacjonarne. Dotyczyły np. projektowania edukacyjnych gier miejskich, myślenia wizualnego czy pracy w grupach międzypokoleniowych.
VII Forum Edukacji Dorosłych uroczyście otworzyła dr Monika Poboży, członek zarządu FRSE, która szczególną uwagę poświęciła platformie EPALE, podkreślając jej olbrzymie możliwości i znaczenie.
„To państwo tworzycie tę społeczność, opisując swoje doświadczenia, prezentując rozwiązania, nowe metody, dyskutując, ucząc się od siebie nawzajem – mówiła dr Poboży, przypominając, że społeczność EPALE stale się powiększa, a polscy użytkownicy tej platformy to najbardziej zaangażowani i aktywni uczestnicy. – Dlatego bardzo nam zależy, jest to naszą ambicją, żeby platformę EPALE znali wszyscy, którzy w Polsce zajmują się edukacją dorosłych” – zaakcentowała dr Poboży.
Wszystkie sesje plenarne VII Forum tłumaczone były na Polski Język Migowy. W dyskusjach mogli brać udział internauci; korzystając z dostępnego czatu mieli możliwość komentowania przebiegu spotkań, a także opiniowania każdego z wystąpień. Warto podkreślić, że ewaluacja – znana już uczestnikom poprzednich forów – była ważną częścią tegorocznego wydarzenia. Nie tylko jako narzędzie do zbierania informacji zwrotnej, ale też sama w sobie – jako źródło inspiracji.
VII Forum Edukacji Dorosłych odbyło się pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Pełna relacja z wydarzenia dostępna jest na platformie EPALE: https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/edukacja-doroslych-w-pigulce-relacja-z-vii-forum-edukacji-doroslych
Źródło informacji: Epale
/PAP/
Reklama
REKLAMA
Komentarze (0)
Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 3.16.212.99