Learn how to teach better
Dodał: Marta Data: 2022-06-25 10:10:07 (czytane: 8901)
Początkowo były to mechanizmy finansowania oparte na zasadach programu „Leonardo da Vinci”, następnie „Erasmus” oraz „Erasmus+”, potem zaś PO WER.
Ostatnie spośród realizowanych przedsięwzięć było szczególnie trudne. Przypadło na czas pandemii, a mimo to zostało przeprowadzone zgodnie z założeniami programowymi.
Uczestnictwo nauczycieli zawodu w szkoleniach w formie job shadowing to metoda szkolenia polegająca na uczeniu się poprzez obserwację działania pedagogów i instruktorów
w placówkach o podobnych profilach kształcenia.
Pierwszą z mobliności odbywanych na tych zasadach był wyjazd kadry kształcącej adeptów architektury krajobrazu. Wspomniane realia sprawiły, że termin mobliności musiał zostać przesunięty o kilka miesięcy. Ostatecznie troje pedagogów spędziło kilka bardzo pracowitych dni (04.10.220-10.10.2020) w Madeira Botanical Garden uczestnicząc w pracach projektowych i obmiarowych oraz pielęgnując tereny zielone.
Zgodnie z założeniami job shadowing obserwowali również kadrę placówki posługującą się w swoich realizacjach wyspecjalizowanym sprzętem optoelektronicznym. Była więc okazja do porównania standardów wyposażenia czy zasad organizacji pracy portugalskiego partnera i ZSTiO, a obserwacje pracy architektów, stosowanych programów komputerowych i rozwiązań projektowych, pozwoliły po powrocie na modyfikację własnego warsztatu pracy z młodzieżą.
Kolejną moblinością realizowaną w tej formule był wyjazd kadry uczącej przyszłych hotelarzy. Ponieważ w takich przypadkach warto uczyć się od najlepszych, w dniach od 13.06.2021 do 19.06.2021 troje nauczycieli zostało skierowanych do jednej z wiodących placówek tej branży w Hiszpanii.
Escuela Superior de Hostelería Sevilla cieszy się opinią za jednej z najlepszych szkół na świecie, co potwierdzają 3 nagrody przyznane przez EURHODIP, podmiot zrzeszający główne szkoły i uniwersytety sektora turystyki. To właśnie Escuela Superior de Hostelería Sevilla została uznana "Najlepszą Europejską Szkołą Roku" w latach 2000, 2005 i 2017, szczyci się ponadto "Iberyjsko-amerykańską nagrodą za doskonałość edukacyjną" przyznawaną przez Consejo Iberoamericano de Universidades.
Nauczyciele Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Kazimierza Wielkiego w Busku-Zdroju zostali bardzo ciepło przyjęci – zarówno przez przedstawicieli zagranicznego partnera, firmy euroMind, jak i pracowników dydaktycznych wspomnianej placówki. Uczestnicy job shadowingu bardzo szybko przekonali się, że deklarowana przez placówkę idea „uczenie się przez działanie” nie jest jedynie pustym hasłem.
Trudno byłoby wskazać, co na uczestnikach szkolenia robiło większe wrażenie: liczba i poziom wyposażenia sal dydaktycznych, prowadzona własnymi siłami restauracja, czy absolutny profesjonalizm kadry pedagogicznej.
Nauczycielskie mobilności odbywane w ramach programów POWER czy ERASMUS+ stanowią integralną część tych działań. Trudno wyobrazić sobie, że propozycja zdobycia nowych umiejętności będzie kierowana wyłącznie do młodzieży. Sposób przekazywania wiedzy to proces, który również powinien ewoluować w zależności od zmieniających się uwarunkowań. Job shadowing jest więc jedną ze skuteczniejszych metod doskonalenia pedagogów – zwłaszcza, że dodatkowo wymaga sprawnego komunikowania w języku obcym. Nie sposób przy tym pominąć wartości płynącej z poznania kulturowej i organizacyjnej specyfiki funkcjonowania odwiedzanych placówek. To między innymi takie czynniki decydują o skutecznym budowaniu dobrej marki szkoły.
/ZSTiO/
Reklama
REKLAMA
Komentarze (0)
Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 18.222.200.143