Zwrot towaru bez paragonu nie wyłącza możliwości korekty obrotu i podatku
Dodał: Milena Data: 2015-06-13 09:57:27 (czytane: 13263)
W przypadku zwrotu towaru przez klienta, który nie posiada paragonu fiskalnego dokumentującego dokonanie sprzedaży tego towaru, sprzedawca ma prawo wykorzystać inne dokumenty potwierdzające dokonanie transakcji i dokonać korekty obrotu i kwoty podatku należnego.
Przepisy ustawy o VAT dopuszczają możliwość pomniejszenia uzyskanego obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów pod warunkiem, że zwrot towaru jest prawnie dopuszczalny i został udokumentowany. Obowiązkiem podatnika jest więc odpowiednie udokumentowanie zwrotu towaru oraz jego wartości. Ustawa jednocześnie nie uzależnia takiej operacji od posiadania przez podatnika oryginału paragonu z kasy fiskalnej - można tę okoliczność udokumentować każdym dowodem potwierdzającym zwrot towarów.
Paragon fiskalny nie jest bowiem jedynym dopuszczalnym dokumentem - dowodzenie zwrotu towaru, będącego podstawą dokonania korekty, na podstawie innych dokumentów aniżeli paragon fiskalny, nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego. W tym przypadku, ciężar dowodu znajduje się po stronie sprzedawcy, który w prowadzonej przez siebie dokumentacji powinien posiadać dowody potwierdzające stan rzeczywisty i w sposób niebudzący wątpliwości wykazać fakt, że zwracany towar został zakupiony właśnie u niego. Dlatego należy prowadzić odrębną ewidencję, z której musi dokładnie wynikać kwota korekty sprzedaży i podatku należnego przypisana do konkretnego paragonu.
Wśród elementów jakie powinna zawierać ewidencja za konieczne uznaje się każdorazowe dołączenie do niej dokumentu potwierdzającego sprzedaż i protokołu przyjęcia zwrotu towaru podpisanego przez sprzedawcę i nabywcę. Pod pojęciem „dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży” należy rozumieć paragon fiskalny otrzymany w chwili zakupu, ale w przypadku jego braku, dopuszczalne jest zastąpienie oryginału paragonu fiskalnego innym dokumentem. Może to być np. dowód zapłaty kartą kredytową czy płatniczą, dowód przelewu na konto sprzedawcy, wyciąg z rachunku bankowego, potwierdzenie zawarcia umowy sprzedaży przesłane za pomocą poczty e-mail), pozwalającym na potwierdzenie nabycia danego towaru u sprzedawcy. O ile sprzedawca prowadzi odpowiednią ewidencję, w której ujmuje zwrot uprzednio sprzedanego towaru i jednocześnie dysponuje - w przypadku braku oryginału paragonu fiskalnego przez klienta - innym dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży tego towaru, to może dokonać korekty obrotu i kwoty podatku należnego.
Źródło: Interpretacja indywidualna z 12 stycznia 2015 r., sygn. ITPP1/443-1265/14/AJ - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.
Adam Pankowski
Kancelaria Doradztwa Podatkowego Adam Pankowski
Potrzebujesz wsparcia, masz problem z zakresu podatków lub księgowości w Twojej firmie? Zapraszamy do współpracy! www.apankowski.pl
Paragon fiskalny nie jest bowiem jedynym dopuszczalnym dokumentem - dowodzenie zwrotu towaru, będącego podstawą dokonania korekty, na podstawie innych dokumentów aniżeli paragon fiskalny, nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego. W tym przypadku, ciężar dowodu znajduje się po stronie sprzedawcy, który w prowadzonej przez siebie dokumentacji powinien posiadać dowody potwierdzające stan rzeczywisty i w sposób niebudzący wątpliwości wykazać fakt, że zwracany towar został zakupiony właśnie u niego. Dlatego należy prowadzić odrębną ewidencję, z której musi dokładnie wynikać kwota korekty sprzedaży i podatku należnego przypisana do konkretnego paragonu.
Wśród elementów jakie powinna zawierać ewidencja za konieczne uznaje się każdorazowe dołączenie do niej dokumentu potwierdzającego sprzedaż i protokołu przyjęcia zwrotu towaru podpisanego przez sprzedawcę i nabywcę. Pod pojęciem „dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży” należy rozumieć paragon fiskalny otrzymany w chwili zakupu, ale w przypadku jego braku, dopuszczalne jest zastąpienie oryginału paragonu fiskalnego innym dokumentem. Może to być np. dowód zapłaty kartą kredytową czy płatniczą, dowód przelewu na konto sprzedawcy, wyciąg z rachunku bankowego, potwierdzenie zawarcia umowy sprzedaży przesłane za pomocą poczty e-mail), pozwalającym na potwierdzenie nabycia danego towaru u sprzedawcy. O ile sprzedawca prowadzi odpowiednią ewidencję, w której ujmuje zwrot uprzednio sprzedanego towaru i jednocześnie dysponuje - w przypadku braku oryginału paragonu fiskalnego przez klienta - innym dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży tego towaru, to może dokonać korekty obrotu i kwoty podatku należnego.
Źródło: Interpretacja indywidualna z 12 stycznia 2015 r., sygn. ITPP1/443-1265/14/AJ - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.
Adam Pankowski
Kancelaria Doradztwa Podatkowego Adam Pankowski
Potrzebujesz wsparcia, masz problem z zakresu podatków lub księgowości w Twojej firmie? Zapraszamy do współpracy! www.apankowski.pl
Więcej informacji o nas w Katalogu firm
Reklama
REKLAMA
Komentarze (0)
Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 18.222.125.171
!S!WCRTESTINPUT000000!E! (2015-06-28 14:54:25)
!S!WCRTESTTEXTAREA000002!E!