Pacanów: Nie będzie funduszu sołeckiego w 2016 roku
Dodał: Milena Data: 2015-05-21 12:53:54 (czytane: 3267)
Rada Gminy Pacanów na dwóch sesjach 19 i 31.03.2015 roku podjęła ostateczną decyzję w sprawie funduszu sołeckiego na rok 2016 i lata następne. W przyjętej uchwale oddaliła możliwość utworzenia takiego funduszu.
Wnioski w tej sprawie składały pomiędzy 16 lutego, a 17 marca 2015 r. rady sołeckie i sołtysi miejscowości: Wójcza, Wójeczka, Rataje Słupskie, Chrzanów, Zołcza – Ugory, Kółko Żabieckie i Pacanów.
Podstawę prawną utworzenia funduszu sołeckiego stanowi ustawa sejmowa z 21.02.2014 r. W myśl jej zapisów poszczególne sołectwa mają możliwość składania wniosków w tej sprawie w nieprzekraczalnym terminie do 31 marca każdego roku. Środki na ten cel są wyodrębniane w budżecie gminy na dany rok i przekazywane sołectwu do wykorzystania i rozliczenia na podstawie odrębnej umowy. Można za nie realizować różne potrzeby wiejskie (remonty dróg, prace odwodnieniowe, oświetlenie, remonty świetlic itd.).
Dodatkowo z budżetu państwa gmina otrzymuje dofinansowanie do tak zainwestowanych środków w zależności od wskaźnika dochodów na jednego mieszkańca (odpowiednio 20, 30, 40% kwoty wyasygnowanej przez gminę). Co w praktyce oznacza, że do każdej zainwestowanej złotówki z budżetu gminy można otrzymać odpowiednio 20, 30 lub 40 groszy rządowego dofinansowania po 6 miesiącach licząc od zakończonego danego roku budżetowego i po rozliczeniu wydatków sołectwa. Sprawa utworzenia funduszu sołeckiego wywołała wielogodzinne dyskusje pomiędzy grupą inicjatywną 7 sołectw, a radnymi i wójtem gminy.
Szczególne zaangażowanymi w przekonywanie samorządowców byli sołtysi: Rataj Słupskich – Wacław Wójcik i Chrzanowa – Małgorzata Mierzwa.
Generalnie i radni, i sam wójt gminy nie kwestionowali zasadności tworzenia funduszu sołeckiego, gdyż jest on czynnikiem wyzwalającym społeczną aktywność i zaangażowanie mieszkańców. Z tego, m.in. względu około 40 gmin naszego województwa ( na 102) zdecydowało się na uruchomienie funduszu.
Na decyzji radnych i wójta zaciążyła przede wszystkim perspektywa kolejnego naboru funduszy unijnych w latach 2015 – 2020 i związanego z tym koniecznego zabezpieczenia wkładu własnego gminy!
Samorząd chce pozyskać z RPO i PROW oraz z budżetu państwa kilkanaście milionów złotych , m.in. na budowę kanalizacji, nowoczesnego przedszkola, placów zabaw dla dzieci, dwóch samochodów bojowych klasy średniej dla jednostek OSP i odbudowę dróg zniszczonych nawalnymi deszczami.
Wymaga to zabezpieczenia wkładu własnego gminy w wysokości minimum 5-6 mln złotych do 2018 roku. Samorząd powinien także pogodzić ten wymóg z koniecznością spłaty do 2018 około 6 mln kredytu inwestycyjnego.
Wobec takiej perspektywy gmina musi koncentrować swoje skromne fundusze by wkład własny do kolejnych pieniędzy unijnych i rządowych zabezpieczyć. Tym bardziej, że na tym poziomie dofinansowanie wynosić będzie od 75 do 85% kosztów inwestycji, włącznie z kwalifikowanym podatkiem VAT. Przy funduszu sołeckim gmina otrzymywałaby zwrot maksimum 40 groszy do złotówki...”- powiedział Wiesław Skop.
Nie bez znaczenie dla radnych był także fakt, że zainteresowanie funduszem sołeckim wykazało tylko 7 sołectw na 28 istniejących w gminie!
W praktyce fundusz byłby najbardziej opłacalny dla dużych miejscowości takich jak: Pacanów, Słupia, Rataje Słupskie, Sroczków czy Oblekoń. W tym przypadkach sołtysi i rady sołeckie mieliby do dyspozycji od 30 do 60 tys. złotych.
W przypadku tych średnich lub najmniejszych wsparcie byłoby symboliczne w stosunku do potrzeb. Najmniejsze sołectwa miałyby do dyspozycji zaledwie od 1,9 do 4 tys. złotych.
Zakładając prawidłowe wykorzystanie tych środków i 40 % wskaźnik dofinansowania rządowego wówczas na potrzeby 28 wsi trafiłoby łącznie 658 tys. złotych! (w tym 470 tys. zł dotacji samorządowej i około 188 tys. zł dotacji rządowej).
Te same 470 tys. z budżetu gminy przeznaczone na 20 % wkład własny przy modernizacji dróg uszkodzonych powodziami lub nawalnymi deszczami pozwoli wykorzystać około 1.2 mln złotych dotacji rządowej (80% dofinansowania).
Jest oczywiste, że gdyby samorząd nie spłacał znacznego kredytu inwestycyjnego wówczas fundusz sołecki byłby także w naszej gminie.
Źródło: pacanow.pl
Podstawę prawną utworzenia funduszu sołeckiego stanowi ustawa sejmowa z 21.02.2014 r. W myśl jej zapisów poszczególne sołectwa mają możliwość składania wniosków w tej sprawie w nieprzekraczalnym terminie do 31 marca każdego roku. Środki na ten cel są wyodrębniane w budżecie gminy na dany rok i przekazywane sołectwu do wykorzystania i rozliczenia na podstawie odrębnej umowy. Można za nie realizować różne potrzeby wiejskie (remonty dróg, prace odwodnieniowe, oświetlenie, remonty świetlic itd.).
Dodatkowo z budżetu państwa gmina otrzymuje dofinansowanie do tak zainwestowanych środków w zależności od wskaźnika dochodów na jednego mieszkańca (odpowiednio 20, 30, 40% kwoty wyasygnowanej przez gminę). Co w praktyce oznacza, że do każdej zainwestowanej złotówki z budżetu gminy można otrzymać odpowiednio 20, 30 lub 40 groszy rządowego dofinansowania po 6 miesiącach licząc od zakończonego danego roku budżetowego i po rozliczeniu wydatków sołectwa. Sprawa utworzenia funduszu sołeckiego wywołała wielogodzinne dyskusje pomiędzy grupą inicjatywną 7 sołectw, a radnymi i wójtem gminy.
Szczególne zaangażowanymi w przekonywanie samorządowców byli sołtysi: Rataj Słupskich – Wacław Wójcik i Chrzanowa – Małgorzata Mierzwa.
Generalnie i radni, i sam wójt gminy nie kwestionowali zasadności tworzenia funduszu sołeckiego, gdyż jest on czynnikiem wyzwalającym społeczną aktywność i zaangażowanie mieszkańców. Z tego, m.in. względu około 40 gmin naszego województwa ( na 102) zdecydowało się na uruchomienie funduszu.
Na decyzji radnych i wójta zaciążyła przede wszystkim perspektywa kolejnego naboru funduszy unijnych w latach 2015 – 2020 i związanego z tym koniecznego zabezpieczenia wkładu własnego gminy!
Samorząd chce pozyskać z RPO i PROW oraz z budżetu państwa kilkanaście milionów złotych , m.in. na budowę kanalizacji, nowoczesnego przedszkola, placów zabaw dla dzieci, dwóch samochodów bojowych klasy średniej dla jednostek OSP i odbudowę dróg zniszczonych nawalnymi deszczami.
Wymaga to zabezpieczenia wkładu własnego gminy w wysokości minimum 5-6 mln złotych do 2018 roku. Samorząd powinien także pogodzić ten wymóg z koniecznością spłaty do 2018 około 6 mln kredytu inwestycyjnego.
Wobec takiej perspektywy gmina musi koncentrować swoje skromne fundusze by wkład własny do kolejnych pieniędzy unijnych i rządowych zabezpieczyć. Tym bardziej, że na tym poziomie dofinansowanie wynosić będzie od 75 do 85% kosztów inwestycji, włącznie z kwalifikowanym podatkiem VAT. Przy funduszu sołeckim gmina otrzymywałaby zwrot maksimum 40 groszy do złotówki...”- powiedział Wiesław Skop.
Nie bez znaczenie dla radnych był także fakt, że zainteresowanie funduszem sołeckim wykazało tylko 7 sołectw na 28 istniejących w gminie!
W praktyce fundusz byłby najbardziej opłacalny dla dużych miejscowości takich jak: Pacanów, Słupia, Rataje Słupskie, Sroczków czy Oblekoń. W tym przypadkach sołtysi i rady sołeckie mieliby do dyspozycji od 30 do 60 tys. złotych.
W przypadku tych średnich lub najmniejszych wsparcie byłoby symboliczne w stosunku do potrzeb. Najmniejsze sołectwa miałyby do dyspozycji zaledwie od 1,9 do 4 tys. złotych.
Zakładając prawidłowe wykorzystanie tych środków i 40 % wskaźnik dofinansowania rządowego wówczas na potrzeby 28 wsi trafiłoby łącznie 658 tys. złotych! (w tym 470 tys. zł dotacji samorządowej i około 188 tys. zł dotacji rządowej).
Te same 470 tys. z budżetu gminy przeznaczone na 20 % wkład własny przy modernizacji dróg uszkodzonych powodziami lub nawalnymi deszczami pozwoli wykorzystać około 1.2 mln złotych dotacji rządowej (80% dofinansowania).
Jest oczywiste, że gdyby samorząd nie spłacał znacznego kredytu inwestycyjnego wówczas fundusz sołecki byłby także w naszej gminie.
Źródło: pacanow.pl
Reklama
REKLAMA
Komentarze (0)
Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 54.242.191.214
- (2015-05-22 04:47:47)
ale ze strażą miejską się uporali nie tak jak w innych wsiach